CD’s

Beroemde Koorwerken

In de jaren zestig van de vorige eeuw nam Pancratius onder leiding van Henri Heydendaal een aantal langspeelplaten met volksliederen op. Het label Columbia bracht deze originele opnamen in 1992 op cd uit.  Op deze cd met de titel Beroemde Koorwerken staan 16 volksliederen uit Rusland, Duitsland, Italië en Frankrijk.  Zo zijn onder andere de Zwölf Raüber en het Weroejoe (het Russische Onze Vader) te beluisteren waarin Leo Ketelaars als solist optreedt. Ook de oude mijnwerkersgroet Glück Auf ontbreekt niet op deze cd.

Hollandse Meesters

In 1988 wordt in de reeks Hollandse Meesters een cd samengesteld met twee werken waar de organist Albert de Klerk zijn kunnen ten bewijs stelt. Het Akens koor Cappella Aquensis, die op het moment van deze opname in 1967 André Rieu als muzikaal leider hadden en Don Lorenzo Perosi’s
Missa Benedicamus Domino opgenomen hadden, was één van de uitvoerende. Deze LP werd toentertijd onder leiding van André Rieu opgenomen. De andere uitvoerende was Pancratius.
Eind jaren  zestig werd een LP opgenomen die geheel onder leiding stond van Henri Heijdendael. De LP was getiteld Messa da Requiem. Aan deze cd werkten de  gerenommeerde solisten Tom Brand (tenor) en Leo Ketelaars (bariton) mee. Ook hier was Albert de Klerk de organist die alles begeleidde. In 1988 heeft platenzaak Roeks in Heerlen, in het kader van het Albert de Klerk jaar, beide bovenstaande LP´s bij elkaar gevoegd tot een cd en in datzelfde jaar nog uitgegeven.
De cd getiteld Hollandse Meesters is dan weliswaar bedoeld als eerbetoon aan de organist Albert de Klerk maar het is voor ons koor een unieke en zeldzame registratie van ons muzikale kunnen op dat moment. Deze oude LP´s en zelfs deze cd is niet meer te bestellen. Van de oplage van 2000 stuks, door de grammofoonplatenhandel Roeks in eigen beheer gemaakt, zijn er in totaal een 1850 stuks verkocht. Wat met de resterende cd’s is gebeurd is niet bekend.

Hollandse Meesters

De eerste ‘echte’ cd brengt Pancratius in 1994 uit. In Muzikaal Gezelschap, onder leiding van Hans Luesink. Zoals de naam al aangeeft is Pancratius op deze cd in gezelschap van verscheidene solisten en begeleiders. Als solisten treden op: Angeliana Ruzzafante, Yvonne Schiffelers en Judith Luesink.
Uit de eigen gelederen soleert Nick Sijstermans. De cd bevat werken van Frans Schubert, Leoŝ Janacék, Johannes Brahms, Aaron Copland en Adrew Lloyd Webber. Daarnaast zijn ook een aantal barbershops*) te beluisteren.

*) A capella zangstijl. De naam Barbershop is in letterlijke zin afgeleid waar deze oorspronkelijk voor stond: immigranten in de VS (vooral Ieren) hadden geen geld om naar de kroeg te gaan en troffen elkaar bij de kapper. Daar werd samen gezongen en zo ontstond de ‘Barbershop’.